Autotuin

AutotuinIk woon in een stad die geteisterd wordt door auto’s. Taxibestuurders houden geen enkele rekening met fietsers en drukken je in de nauwe straatjes van de binnenstad zonder wroeging de stoep op. Doorgaans vind ik mijn eigen leven belangrijker dan mijn recht als weggebruiker.

Jongeren scheuren in hun zojuist verworven bolides door de hoofdwegen alsof het de Duitse Autobahn betreft. En bij mij in de straat gaat 80% van de openbare weg aan parkeerplaatsen voor auto’s op, zodat er weinig ruimte over blijft om je fiets kwijt te raken. Fietsen staan daardoor tegen elkaar gemoffeld in een te krap rek, zodat je keer op keer je remkabel of je verlichtingskabel kapot trekt als je je fiets uit het rek haalt.

Volgens Bram Bos huurt 40% van de Amsterdammers een parkeerplaats. Zij kunnen dit doen bij gratie van de 60% die hier geen aanspraak op (kunnen) doen. Omdat Bram dezelfde rechten meent te hebben op een parkeerplaats (dus op de openbare ruimte) als een autobezitter, wil hij die ruimte van een parkeerplaats gebruiken voor het inrichten van een tuintje.

Zijn oplossing is simpel: hij heeft een auto verbouwd tot tuin en betaald hier netjes de 240 euro per jaar parkeerkosten voor.

    » Over het bijzonder komische en ludieke initiatief “De voertuin”
    » Een aantal zielige autobezitters ging volledig door het lint. Lees de zeer vermakelijke discussie op flitsservice.com.
    » Eigen tuin en auto