Aaargh, nee! De helpdesk van Sony!

Nooit meer een Sony!Drie weken geleden een prachtige camcorder gekocht, de DCR-HC16E van Sony, voor slechts 670 euro bij de BCC. Het voordeel van een camcorder boven een videocamera is natuurlijk dat je de fimpjes op PC kunt zetten en dan lekker kunt bewerken. Helaas lukte het niet om met de bijgeleverde software de filmpjes in AVI-formaat op mijn computer te krijgen. Even de Sony-helpdesk bellen, dacht ik. En toen begon het gelazer…

De eerste jongen van de IT-Helpdesk die ik aan de lijn kreeg, dinsdag twee weken geleden, was niet bekend met “Picture Package”, de nieuwste camcorder-software van Sony. Hij zou het voor me uitzoeken en mij terugbellen. Twee weken heb ik – vergeefs – op zijn telefoontje gewacht. Vandaag nog maar eens bellen:

Met Ronald…
– Hallo, met Lud, ik heb twee weken geleden een vraag neergelegd over “Picture Package” en zou teruggebeld worden, maar dat is niet gebeurd.
Oh… [stilte]
– Eh.. Mijn vraag was hoe ik de filmpjes van de handycam DCR-HC16E op de PC krijg.
Die moet je capturen.
– OK! Hoe doe ik dat?
Weet ik niet…
– O?
Vraag het maar in de winkel waar je hem gekocht hebt.
– Maar ik bel toch met de helpdesk? Het moet toch mogelijk zijn met de door jullie bijgeleverde software?
“Picture Package” kan niet zoveel. Probeer het eens met Windows Movie Maker.
– Met Movie Maker krijg ik ze niet in AVI-formaat op mijn harde schijf, maar ik de veel slechtere kwaliteit van WMV.
Misschien kan het dan niet. Met de “14” en de “16” kan niet alles.
– Maar ik koop toch een digitale camcorder, omdat ik filmjes op PC wil kunnen zetten. Dat is toch juist de essentie daarvan?
Oh…
– Is er misschien iemand anders die weet hoe dat “capturen” gaat.
Hm, flmpdh niek durrbdl ma.
– Sorry?
Me-neer Kui-le-ma.
– Kan ik hem misschien even spreken.
Nee, hij is aan het lunchen.
– Zou hij mij misschien terug kunnen bellen?
Ik kan het vragen…
– Graag.
Goed…
– Heb je dan geen naam en telefoonnummer nodig?
Ja…
– Goed, mijn naam is Lud, L-U-D.
OK…
– Wil je mijn telefoonnummer ook weten?
Ja…

Ik gaf hem mijn telefoonnumer, maar werd niet teruggebeld door “meneer Kuilema”. Vandaag heb ik de Sony-Helpdesk nogmaals gebeld en direct naar de heer Kuilema gevraagd. Die zat nu “niet op zijn plek”. De telefoniste heeft mij beloofd dat “hij mij zal terugbellen”…

Update: Meneer Kuilema heeft teruggebeld! En wat ik wil, kan niet. Met de bijgeleverde software kunnen NIET de filmpjes gecaptured worden naar de PC.

Update II:De heer Kuilema van Sony is zo vriendelijk geweest om bij dit bericht zijn e-mail adres achter te laten, zodat mensen met vragen hem direct kunnen bereiken op: xxx@xxx.nl.

Update III (4 september 2004):
De heer Kuilema bleek niet de heer Kuilema te zijn. Op verzoek van Sony Nederland is het e-mailadres van Kuilema verwijderd.

Update IV (26 oktober 2006):
Een gratis, alternatief capture programma is Windows Media Capture 9.